Namibie rondreis 2016

Dag 20, Donderdag 5 mei, van Windhoek naar Johannesburg

Om 7 uur wakker en opstaan. Na een lekker douche gaan we naar Leo's at the Castle voor het ontbijt. We kunnen kiezen tussen binnen ontbijten, of buiten op het terras, en er liggen dekentjes buiten klaar voor degenen die het koud hebben. We kiezen uiteraard voor buiten ontbijten, met uitzicht over Windhoek.

Het ontbijt is voortreffelijk, echt een aanrader! Het beste onbijt in Namibie, maar we besluiten ook dat het ontbijt het beste is uit ons leven. Naast alle gebruikelijke dingen valt op dat de ommelet geserveerd wordt onder een couvertdeksel om hem goed warm te houden, geserveerd wordt met witte handschoenen en de deksel op sierlijke wijze wordt verwijderd. De ommelet is heerlijk. Er is ook een lekkere bubbeltjeswijn, verse croissantjes, diverse yoghurtjes, zalm, et cetera. Elk kopje koffie en thee wordt met aandacht ingeschonken. Een ontbijt om nooit te vergeten.

Na het ontbijt schrijf ik nog wat verhalen over de afgelopen dagen, tot ongeveer 10:30 uur, op het terras. Vervolgens douchen, uitchecken en met de auto naar de luchthaven.

Daar leveren we de auto rond 12:15 uur in, hetgeen soepel en snel verloopt.

Daarna het lange wachten, inchecken kunnen we pas 2 uur voor vertrek. Uit pure verveling ga ik de procedure uitproberen om de BTW terug te vragen op het shirt dat ik in Swakopmund heb gekocht. De BTW bedroeg zo'n 5 Euro, niet de moeite dus. Ik krijg van een verveelde douane ambtenaar een formulier, dat na invullen van veel stempels wordt voorzien, evenals de inkoopbon.

Na het inchecken om 14:30 uur probeer ik de BTW teruggave te effectueren. Dat blijkt vervolgens voor zo'n luttel bedrag niet mogelijk, het minimum bedrag is 300 Namibische Dollars, waarbij er dan 40 Dollar (zo'n 2 Euro 50) aan transactiekosten wordt ingehouden. ' Why didn't te lady tell me' vraag ik nog, quasi geirriteerd. 'Probably she didn't look at the amount' is het eenvoudige antwoord. Was een leuk tijdverdrijjf, ik weet de volgende keer hoe het werkt, denk ik tevreden. En ik heb enkele douane-collega's weer aan het werk gehouden!

Angelina en ik drinken in de bar nog een lekker biertje (Windhoek Draught) en delen een foccacia en stappen rond 16:00 het vliegtuig naar Johannesburg in. Het vliegtuig is ongeveer halfgevuld.

Keurig op tijd, rond 16:30 uur vertrekken we. De vlucht duurt twee uur, en we krijgen een prima maaltijd geserveerd. Met een uurtje tijdsverschil landen we rond 19:30 uur in Johannesburg. Daar shoppen we nog even, regelen de transfer / instapkaart voor onze vervolgvlucht en stappen rond 22.50 uur het vliegtuig naar Amsterdam in.

Om kwart over elf vetrekken we. We krijgen nog een warme maaltijd en kijken nog een film.

Omstreeks 2 uur probeer ik nog wat slaap te vatten, wat half lukt.

Ed

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!