Namibie rondreis 2016

Dag 18, Dinsdag 3 mei, Onguma Bush Camp, half day game drive (Ethosha)

We zijn alweer wakker voordat de wekker gaat. We staan om 5 uur op en kunnen om 5:30 uur ontbijten. Lekker warme croissantjes, broodjes en brownies, dit keer slaan we de eieren over. Om 6 uur zijn we klaar voor de game drive, die we samen met gids Alfred, een Nederlands stel en een Duits stel maken. De gids vraagt of we al in Etosha zijn geweest en welke dieren we willen zien. Ik roep snel ‘Rino’ en de man van het Nederlandse stel ‘Leopard and Cheetah’. ‘Quite challanging for you’ zeg ik tegen de gids, die later uitlegt dat hij zelf Leopards (Jachtluipaarden) maar eens in de maand tot twee maanden spot.

We vertrekken en nog op het terrein van Onguma zelf komen we binnen 10 minuten een leeuwin en een jakhals tegen (zie foto’s). Wat een begin! We gaan vervolgens Etosha in een rijden diverse drinkplaatsen af en spotten af en toe wat wild. Het meest opvallende is een reusachtige olfifant die de weg afloopt. Rond 8:30 uur is het echt raak: een zwarte neushoorn (de meest zeldzame, die witte komen meer voor). Rond 9: 15 uur een frisdankpauze met koekjes in Manutani en dan vervolgen we onze tocht, zien af en toe nog wat wild, waaronder leeuwen, maar veel nieuws is er niet bij. Rond 10 uur besluit onze gids dat het welletjes is en we teruggaan.

Dan gebeurt er iets bijzonders. Er staat een auto stil langs de weg, onze gids remt af en we spotten een Luipaard! De camera’s worden meteen in werking gesteld. De luipaard vindt alle aandacht maar niks, loopt 20 meter weg uit het zicht. Onze gids rijdt een zijweggetje in en als snel zien de luipaard liggen en maken opnieuw opgewonden foto’s.

Onze gids is ook erg opgewonden en roept alle safari-wagens van Onguma op en meldt dat er een Luipaard is gespot. Binnen 5 tot 10 minuten komen 5 andere safari-wagen aanrijden. De eerste daarvan komt echter zo hard aanrijden dat de luipaard het welletjes vindt en zich uit de voeten maakt. Voldaan rijden we de laatste 20 km terug naar Onguma, 5 safari-wagens met terleurgestelde toeristen achterlatend dat zij dit hoogtepunt gemist hebben. We komen ook nog flink wat giraffes tegen, en zijn tegen 11 uur terug bij Onguma Bush Camp.

De rest van de dag brengen we door bij het zwembad. We lunchen bij Onguma, loaden nog wat foto’s op naar de website, maar ondanks het snellere internet gaat dat niet soepel. Bovendien is het kabeltje van de ipad kapot gegaan en kunnen we de Ipad niet meer opladen en moet ik alles met een iphone doen.

De sundowner bij de drinking hole van Onguma wordt opgeluisterd door de komst van drie giraffes, waarvan de sillouetten mooi afsteken tegen een hemel die nog enigszins licht is. Een van de giraffes wil gaan drinken, maar juist als hij zijn poten uiteen zet vliegt een reiger verschrikt weg, waarop de giraffe besluit niet te gaan drinken. Giraffes zijn uiterst voorzicht bij het gaan dirnken omdat ze dan niet snel kunnen wegrennen wanneer er gevaar dreigt.

Rond 18:30 uur gaan we aan tafel en zien dat er Kudu op het menu staat. We bestellen een flesje rode wijn en sluiten de dag af. Om 9 uur liggen we wederom onder zeil.

Ed