Namibie rondreis 2016

Dag 13, donderdag 28 April, Opuwo, Himba- en zwembaddag

Om 5:45 staan we op en om 6:30 uur zitten we aan het ontbijt op het terras buiten, met uitzicht op zwembad en vallei. Om 7:30 vertrekken we onder begeleiding van een gids naar het Himba dorp met een Duits stel van rond de 70 dat weinig Engels spreekt. Onderweg legt de gids uit dat we ongeveer een half uur rijden naar een Himba dorp waar gisteren iemand is begraven. Daarom zijn er ongeveer 100 HImba’s uit andere dorpen op bezoek die in tentjes rond het Himba dorp slapen. Er zullen allerlei festiviteiten zijn, waaronder koken, zang en dans. Ook zijn er veel meer mannen dan normaal, de mannen zijn doorgaans bij het vee. We vragen of de Himba’s Engels spreken, dat is nauwelijks het geval. Slechts een Klein percentage van de kinderen gaat naar school, de meesten moeten voor het vee zorgen. School is tegenwoordig wel gratis. Er zijn ongeveer 50.000 Himba’s in Namibie, en de meesten zijn geregistreerd, Dit om te voorkomen dat Himba’s uit Angola illegaal zich in Namibie vestigen. De meesten Himba’s kennen hun leeftijd echter niet, zo blijkt later wanneer wij dat vragen

Wanneer wij ongeveer een half uur later bij het dorp aankomen gaat de gids ons aankondigen en vragen of wij welkom zijn, Dat blijkt geen probleem te zijn, temeer daar de gids olie, maismeel, water en Knorr Soep bij zich heeft om als tegenprestatie voor de gastvrijheid na het bezoek te schenken. Wij mogen vrij rond lopen en fotograferen. In de bus had de gids al aangegeven dat het beter is om geen geld te geven, maar wel handicraft te kopen als teken van dank.De anderhalf uur daarna komen we ogen, oren en neuzen tekort. Angelina en Ik lopen het hele dorp langs, dat uit enkele hutjes bestaat, voor elke familie een. In het midden is er een ronde omheining van het vee, dat nu in het veld elders staat te grazen. We zien ook een omheind graf van een oud stamhoofd dat veel jaren geleden is overleden. We gaan veel tentjes en hutjes af, schieten foto’s en filmpjes, ook van de vrouwen die bij een boom staan te zingen en dansen. We zien hoe in potten op een vuur rundvlees wordt bereid. We ruiken de stank van het vlees en het vel van de koe die niet geslacht is.

Na ruim een uur worden we meegenomen naar het belangrijkste huis van het dorp, waar een Himba vrouw van 21 (zij is wel naar school geweest en kent haar leeftijd) een demonstratiie geeft van de wijze waarop de Himba-vrouwen met oker en vet van koeienmelk een rood mengsel maken dat ze op hun lichaam smeren. Ook Angelina’s arm wordt ingesmeerd. De Himba vrouwen wassen zich nooit, Zij verbranden wel een speciaal soort hout/noten en de rook daarvan gebruiken ze als parfum onder hun oksels. Ook hun rokjes van dierenvellen bewierroken ze hiermee

Na ongeveer anderhalf uur sluiten we af met het kopen van enkele ambandjes bij de markt met handgemaakte beeldjes en sierraden in een kring die plotselling georganiseerd is. We verlaten het dorp en onze gids overhandigt tot slot het maismeel, de olie, het water en de Knorr Soep die toegezegd zijn

De rest van de dag brengen Angelina en Ik door bij het zwembad met het verwerken van veel indrukken, het uploaden van foto’s en het schrijven van verslagen.

We lunchen op het terras en eten ‘s avonds heerlijk malse kudu onder het genot van alweer een fles Nederburg Chandonnay. Daarna gaan we verder met het uploaden van foto’s en het schrijven van verslagen. Angelina slaapt om 21:30, rond 23:00 uur besluit ook Ik maar een punt achter deze zin te zetten en te gaan slapen

Ed

Liseke Hoogerbrugge - Valerius Reizen

Wat een mooi verhaal, wat zo'n pakje knorr soep al niet meemaakt. Reis in gedachten met jullie mee door de bush, goede reis!